torsdag 7. mai 2009

Virkelig originalt!

Starbucks sliter. Jeg leste det nettopp på Time Magazine, og det jeg leste satte tankene i sving. Jeg tok et lite tilbakeblikk på Helga Marie våren 2000 i London. Det var nemlig da jeg oppdaget Starbucks (to år etter at kjeden åpnet de første utsalgene i Storbritannia) på en fridag i byen. Jeg jobbet på Sjømannskirka og hadde fri hver onsdag, en fridag som, avhengig av pengebeholdningen, ble tilbragt i byen med enten shopping og kafébesøk eller ulike kulturelle aktiviteter (det er gratis å gå på National Gallery!).

Og denne minneverdige dagen oppdaget jeg altså for første gang en Starbucks i Kensingtonområdet. Jeg digget den kafeen og syntes selv at jeg var ufattelig original - jeg hadde jo oppdaget noe nytt. Etter det gikk jeg på Starbucks så ofte jeg kunne, drev aktiv reklame for min nye favorittkafé og ble overlykkelig da jeg oppdaget en filial i Greenwich nærmere "Kjerka". Året etter studerte jeg i York og det var først etter flere måneder jeg begynte å fundere over at det var fryktelig mange Starbucks overalt. Selv i lille York var det jo hele tre utsalg i sentrum. Inne på nettsiden finner jeg nå ikke mindre enn sju - 7 - stk. i York og omegn. Har de andre kafeer der lenger? Hva har skjedd med Betty's Tea Room?

Det er jo helt vanvittig! Jeg gremmes over hvor lite originalt det er å gå på Starbucks og jeg skal aldri gå der mer! Takk og pris for Kaffebrenneriet som har reddet Norge fra Starbucks. Riktignok en kjede, men langt mindre i utstrekning.

Men hvis det nå viser seg at det går riktig dårlig med Starbucks, så kan man jo vurdere å kjøpe kaffe der igjen, men blir de oppkjøpt av McDonalds faller det i fisk. Jeg venter i spenning og imens stuer jeg mitt gamle thermokrus fra kafégiganten langt inn i kjøkkenskapet og tar en tur på Kaffebrenneriet. For det er virkelig originalt!

- Helga Marie -

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar