lørdag 23. mai 2009

Revolusjonært roteloft anbefales!

De siste ukene har jeg stadig vært innom og lest bloggen Revolusjonært roteloft og vil varmt anbefale den videre. Virrvarr skriver godt om mange tema som angår mennesker generelt, noen ganger sterkt og rørende, andre ganger hysterisk morsomt.

Tidligere denne måneden skrev hun om mobbing i forbindelse med at Curly fra "A Curly Life" har satt i gang et bokprosjekt om mobbing. Jeg leste det Virrvarr skrev som bidrag til boken og ble tankefull. Jeg har selv en historie om å ikke ha det altfor bra på skolen i noen år. Jeg vet likevel ikke om mine erfaringer kvalifiserer til merkelappen "mobbing". I alle fall var det ikke mobbing slik Virrvarr opplevde det. Dessuten er jeg ikke like modig som henne og tror jeg må fundere litt før jeg skriver om egne erfaringer i bloggen min.

I mellomtiden tenker jeg mye på at mobbing slett ikke er et forbigående fenomen. Det foregår daglig. Små og store barn får år av livet sitt ødelagt, ikke minst, som det påpekes i Virrvars bloggpost, fordi de voksne, lærerne, ikke ser og forstår hva som skjer, eller velger å ikke se. Det siste er selvsagt det verste.

Jeg tror også at mange ganger når mobbing tas opp blir det så generelt at det ikke angår klassen. Det syns jeg i alle fall å huske gjaldt for meg. I tillegg til beskyldninger fra enkelte lærere om at det var min egen feil fordi jeg var så sær. Tja. Hvem er ikke sær på sitt vis spør jeg nå, 22-23 år etter.

Nå er jeg imidlertid lærer selv og jeg ser den enorme utfordringen det er å a) se hva som skjer og b) sette inn de rette tiltakene for at det skal ta slutt.

Hm. Mye å tenke på. Men les Revolusjonært roteloft, da!

- Helga Marie -

P.S. Jeg har registrert mikrofonstativet mitt på Bloggurat.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar