søndag 24. mai 2009

Leve i nuet


Et "nu" fra hagen våren 2008

Jeg øver meg stadig på å leve i nuet, men tilbakefallsprosenten er forholdsvis høy uten at jeg kan redegjøre for tall. Uansett - jeg tar meg selv stadig i å glede meg til ting som ligger kort eller langt frem. For eksempel gleder jeg meg til å bli ferdig med eksamen (som er på torsdag) og til å gifte meg (som er i sommer) og så blir de små øyeblikkene av lykke i nuet borte.

Nå er jeg ikke så naiv at jeg tror det går an å leve i en intens lykketilstand der man blir overbegeistret i ett sett. Antakelig er det nødvendig med perioder "på det jevne" for at man skal kunne gjenkjenne det sublime. Likevel - det er ingen god følelse når det virker som om uker bare har forsvunnet fordi man ikke løftet blikket og så seg litt om.

Velvel. En av de tingene jeg har planer om og ser frem til er at jeg skal lese alle de bøkene jeg har skaffet meg i årenes løp uten å lese. Fra plassen her jeg sitter kan jeg se nesten ti bøker jeg enda ikke har lest (og så er det sikkert minst like mange på den siden av bokhylla jeg ikke ser). Det står også mange jeg har lest innen synsvidde og en del jeg har lest flere ganger. Så det er ikke det at jeg ikke leser, men jeg er utrolig god på å skaffe meg bøker (Mammutsalg er farlige greier, bøker som vervepremie likeså) som bare blir stående. Med jevne mellomrom lover jeg meg selv at absolutt IKKE skal kjøpe flere bøker før jeg har lest de jeg har. Her er en liste over arbeidet som ligger foran meg før jeg får kjøpe flere bøker (ooooops... bestilte visst Divisadero av Michael Ondaatje på Amazon i går kveld...):

  1. Det annet kjønn - Simone de Beauvoir
  2. Rosens navn - Umberto Eco
  3. Det røde rommet - August Strindberg
  4. Klosterkrønike - Jose Saramago
  5. Tyven - Göran Tunström
  6. Nåden har ingen lag - Torgny Lindgren (trilogi!)
  7. Livlegens besøk - Per Olov Enquist
  8. Tilværelsens uutholdelige letthet - Milan Kundera (jeg har lest Udødeligheten som anbefales!)

Så jeg vet hva jeg har å drive med fremover. Det kan jo likevel hende jeg rekker å leve litt i nuet tross alt. I allefall etter eksamen.

- Helga Marie -

6 kommentarer:

  1. Å levfe i nuet er en kunst, noe vi stadig må øve oss på tror jeg. Vi er omgitt av små mirakler, om vi bare tar oss tid til å se oss rundt.

    SvarSlett
  2. Ja det er helt sikkert. Etter at jeg hadde lagt inn denne posten tok jeg meg en tur ut i hagen. Bare noen få minutter, men det var et sånt lykke-øyeblikk. Epletrær i knopp - grønn og rosa sky over hagen. Hva mer kan man ønske seg i et nu?

    SvarSlett
  3. Haha - jeg har nedlagt forbud mot å kjøpe flere bøker før jeg har lest meg gjennom mine hyllemetre av uleste. Det fungerer eksepsjonelt dårlig, ettersom jeg har lagt til (med liten skrift) at jeg har lov hvis det er snakk om KUPP. Jeg kjøper sjelden bøker hvis det ikke er på salg uansett...

    SvarSlett
  4. Siri, det var et genialt unntak! Og det samme får jeg si - jeg benytter meg jo stort sett av salg. Hihi - nye bøker, here I come! Forøvrig er jo liten min forholdsvis pretensiøs...

    SvarSlett
  5. Man må alltid lese det med liten skrift! I forrige uke klarte jeg å snuble over et opphørssalg på Tanum med 70% avslag på ALT. Heldigvis var det veldig utplukket, men sju bøker endte opp med å bli med meg hjem likevel, gitt...

    SvarSlett
  6. Syv bøker er bedre enn ingen! Dessuten må vi tenke på hvor tomt det vil bli i bibliotekene våre (som vi jo skal ha på sikt!) hvis vi ikke har bøker å fylle dem opp med.

    SvarSlett