tirsdag 7. april 2009

Det hemmelige teater

Til tross for at jeg var nokså skuffet over at jeg ikke fikk sett "Jerusalems skomaker" i går har jeg lyst til å reklamere litt for Det hemmelige teater som sto bak forestillingen. Det var tross alt ikke deres feil at avisen blingset, så om jeg skulle anklage noen og lage bråk ville det slik sett være mer naturlig å gå løs på lokalavisa. Det var forresten en tanke - jeg kunne jo bare bedt om at regningen ble sendt dit! Hvilken genial idé. At jeg ikke kom på det i går kveld.

Samme det, men forestillingen var i alle fall en del av Det hemmelige teaters program og jeg var på en av forestillingene deres i fjor sommer. Det var første gang jeg hørte om dem. Broren min gryntet noe om at: - de er jo ikke så veldig hemmelige, da, men jeg hadde ikke hørt om dem før. En god venninne som er mer "inside" på det som skjer av teaterliv i distriktet hadde fått med seg at teateret hadde sommerfestival og feiret 25-årsjubileum og at forestillingen "Sommerboken" basert på Tove Janssons fantastiske roman var et av tilbudene.

Turen til Bødal i Vestre Gausdal der Frydenlund Teater (en av scenene Det hemmelige teater bruker) var vakker og sensommersolfylt. Og der, høyt oppi lia ligger det altså et helt ordentlig teater. Langt, langt, langt unna asfalt og alle paradegater og storslagne teaterbygg fra forrige århundreskifte. Og hvilken teateropplevelse det var å få være med Helena Klarén til en sommerøy i den finske skjærgården og til den siste sommeren med bestemor...

Det hemmelige teater anbefales varmt. Til sommeren er det festival igjen og det eneste "hemmelige" ved dette tiltaket bør være navnet!

- Helga Marie -

2 kommentarer:

  1. Kanskje det kan bli en tradisjon vi Oslo-folk også kan ta del i? Og forresten: Edward Monkton og Pondus - er det rart vi raskt ble gode venner?

    SvarSlett
  2. I know. It was meant to be! :-)

    SvarSlett