mandag 27. april 2009

Dagens bursdagsbarn: Mary Wollstonecraft


En av mine heltinner er Mary Wollstonecraft her portrettert av John Opie. I dag er det 250 år siden hun ble født, så jeg feirer henne litt her fra mikrofonstativet mitt: Gratulerer med dagen, Mary!

Mary Wollstonecraft levde dramatisk og uten å bry seg særlig mye om konvensjoner, men jeg har ikke tenkt å la dette være noen sensasjonslysten biografi. De som har lyst til å finne ut mer om damen har gode muligheter til det andre steder. Det eneste jeg vil kommentere i sakens anledning er at å leve som hun gjorde krevde mot, og det er opplagt at det motet også var nødvendig for å både tenke og publisere som hun gjorde - helt utenom det som var vanlig og ønskelig for en dame den gangen.

Jeg har lest skammelig lite av det hun skrev, bare Min nordiske reise som ble til i løpet av et opphold i Norge, Sverige og Danmark i 1795. For en nordmann er det selvsagt spennende å lese hvordan en verdensdame som Wollstonecraft oppfattet våre fortidige landsmenn og naturen rundt dem for over 200 år siden og boken er herved anbefalt!

A Vindication of the Rights of Woman er likevel hennes mest kjente verk og et av de jeg skal lese - når jeg bare får tid. Men i en kort oppsummering av innholdet, så var Wollstonecraft av de første som tok til orde for at kvinnen ikke var (eller er) mannen naturlig underlegen, men at hun ble gjort slik av mangel på utdannelse og intellektuell stimulans. Med dette gikk hun rett i strupen på Rousseau som mente at kvinnens bestemmelse var å behage mannen og at jenters utdannelse best mulig måtte forberede dem til dette.

Ideene hennes om likestilling mellom kjønnene er selvsagte i dag, men hadde kanskje ikke vært så selvsagte om det ikke var for modige kvinner som dagens heltinne.

Så hurra for Mary Wollstonecraft på 250 års dagen og les gjerne om henne i dagens Aftenposten for utfyllende informasjon.

- Helga Marie -

2 kommentarer:

  1. Jeg ble veldig fasinert av navnet hennes, Mary Wollstonecraft. Mary ligner jo på Marie, som er et fint navn. Slår man det sammen med Helga, blir det helt fantastisk. Wollstonecraft, om jeg deler opp ordet så får jeg woll, stone og craft. Woll har jeg ikke funnet noen god engelsk oversettelse på, om man putter inn en h kan man få who'llstonecraft. Hvem vil ha steinkraft? På bakerste rad er det en som rekker opp hånda og roper: "I! I!" Han roper selvsagt ikke jeg, fordi vi befinner oss i England. Men om man finner ut at bestefaren til Mary hadde noen tyske slektninger, gir woll mye mer mening. Wolle er ull og wollen kan bety av ull. Da blir det Ullsteinkraft, stilig! Jeg hadde sikkert blitt kalt Erling Melkesyrekraft på den tida

    SvarSlett
  2. Søtt av deg, herr Melkesyrekraft! :-D Og morsomme assosiasjoner - jeg trengte noe å le av - eksamensangsten er nær! (Det er derfor jeg sitter på bloggen!)

    SvarSlett