onsdag 7. oktober 2009

Bokhylla mi

Jeg har skrevet om den tidligere. Bokhylla og dens innhold. Noen bøker er gamle venner som jeg har lest gang på gang og vet at jeg kommer til å lese flere ganger. Andre har jeg kanskje bare lest en gang, men opplevelsen var så stor at jeg vil ha boka som minne. Noen bøker er oppslagsverk og skal slett ikke leses fra perm til perm. Og noen har jeg aldri lest...

Sistnevnte har jeg et noe ambivalent forhold til. I noen omganger har jeg ryddet i bokhylla og gitt bort endel bøker, men det har alltid vært bøker jeg har lest først. De har som regel vært greie, til og med gode, men ikke så gode at de fortjener hyllecentimeter i en allerede overfylt stue. Og bøkene jeg ikke har lest kan jeg jo ikke gi bort! De kan jo vise seg å være fantastiske. Mitt kroneksempel her er Sangen om Salomon av Toni Morrison som jeg forsøkte å lese for så å legge den bort i flere år. Den var tung og traurig. Men plutselig var dagen der da jeg oppdaget for en flott roman det var. Jeg klarte ikke å legge den bort før den var utlest i firetiden på natten. Siden har jeg ventet på en ny slik åpenbaring eller skjult skatt i min egen hylle, men så langt uten resultat. Og det er noen bøker som har fått noen sjanser.

En god venninne som har mye av samme problemet fortalte forleden at hun nå har organisert bokhylla på nytt og fått samlet sin "skammens meter" på en plass. Dette var en god idé. Det ville jeg også gjøre. Da ville jeg ha dem samlet og klare til lesing. Søndag satte jeg igang. Men resultatet ble litt annerledes enn jeg hadde tenkt. Underveis oppdaget jeg nemlig at, joda, det går fint an å gi bort bøker man ikke har lest selv først. Plutselig føltes det som den eneste, kloke løsningen.

Jeg plukket ut den ene boka etter den andre og puttet i bærepose som siden ble med på jobb. Nå har jeg overlatt posen til "romkameraten" min så får hun ta seg av innholdet om hun vil. Det hun ikke vil ha kan andre få forsyne seg med - jeg blir nok kvitt dem. Dermed har jeg kvittet meg med hele problemet - de står der ikke lenger, og jeg slipper å tenke at jeg skal lese dem. Hah! Jeg vant! Til neste gang det er mammutsalg...

2 kommentarer:

  1. She's back! Yey:)

    Jeg må jo med skam innrømme at en god del av "skammens metrE" (vi snakker flertall her) får stå i fred mens jeg heller leser gode gamle om igjen... Kanskje jeg heller burde gå for din teknikk. Det er nemlig stappfullt i bokhylla og nå er det loppemarkedsesong;)

    SvarSlett
  2. Hehe, ja, jeg var skrekkelig fornøyd da jeg kom på denne varianten! :-)

    SvarSlett