fredag 28. august 2009

En gammel kjenning

Denne uka har det ikke blitt mye blogging, gitt. Det har gått i ett, men moro har det vært. Nå er det helg snart og det er deilig. Men før jeg tar meg helt fri må jeg fortelle om en gammel kjenning som dukket opp her nettopp: Leseboka.

Da jeg begynte på videregående i 1991 het leseboka vår rett og slett bare "Leseboka". Ingen spenstig tittel, kanskje, men for en innholdsrik og spennende bok det var! Jeg var dessverre litt treg ute i skolegården den første dagen og fikk ikke sikret meg et eksemplar ettersom de kun ble solgt av fjorårets tredjeklassinger som etterpå forsvant ut til frihet, verneplikt, reiser og studier.

Nokså bekymret og gram i hu dro jeg tomhendt hjem, men heldigvis fikk jeg låne leseboka til en kjenning som var ferdig med den, men som ikke ville selge. Så i 1. klasse lånte jeg bare. Da første dag i 2. klasse kom var jeg klar. Jeg kastet meg over den første og beste (vel å merke pent brukte) "Leseboka" jeg kunne finne og betalte lykkelig for den. Den manglet en side inni et sted, så jeg fikk den billig og ordnet selv med kopi fra boken til min kjenning før den ble returnert.

Nå har "Leseboka" stått i ei bokhylle på loftet i mange år. Det er lenge siden jeg tenkte på den, men i dag, på let etter noe annet, oppdaget jeg et eksemplar av arten på jobb. Det ble et nostalgisk møte. Jeg var sjelden glad for leseleksene der, men jeg leste grundig mye annet som stod i den. Og noen ting ble jeg overrasket over å se der fordi jeg slett ikke kunne huske å ha sett teksten før. Når jeg kommer hjem skal jeg nok se etter en gammel skolebok med svart bokbind med hjerter i ulike farger og lese litt mer!

En anbefaling helt til slutt: "Cheviotsfriaren" av Jan Fridegård. Har du "Leseboka" står den på sidene 534-537.

God helg!

- Helga Marie -

2 kommentarer:

  1. E si det ennå ein gong. Dæ artig å læsa dæ du skriv. Du har ei gave der å. Go helg.

    SvarSlett
  2. Tusen takk! :-) Det har vært stille her noen dager nå, men jeg får se om det ikke kommer litt mer om ikke så lenge.

    SvarSlett