søndag 21. juni 2009

Stasjonsvognens velsignelser


Fremdeles er jo stasjonsvogner romslige for familier på ferie, men før man ble så opptatt av barns sikkerhet i bil kunne de også fungere som mobilt soverom for små ferierende. Denne uka leste jeg i Aftenposten om hvordan barns sjanse til å overleve bilulykker henger nøye sammen med at sikkerhetsutstyret brukes riktig og jeg ønsker meg på ingen måte tilbake til den tiden da bilbelte i baksetet var bare for de spesielt interesserte. Samtidig har jeg altså noen nostalgiske minner om å sove på madrass i bagasjerommet på den gamle Mazdaen vi putret rundt i da jeg var liten. Det var en sorgens dag (etter min mening) da den ble solgt og vi gikk over til en vanlig liten personbil (med bilbelter til alle de tre små i baksetet). Mor og far var definitivt blant de spesielt interesserte.

Det er forresten interessant å notere seg at nesten dobbelt så mange døde i trafikken på 1960-tallet enn nå selv om det var langt færre biler på veiene. Det sier litt. Både om veistandard og om bilbeltebruk. Men enda i dag er det faktisk mange som ignorerer bilbeltet. Det forundrer meg enormt. Tenk, en så liten forsikring av noe så dyrebart!

Sommeren 1981 var imidlertid familien på ferie og minstemann fikk sove i bagasjerommet. Da bildet ovenfor ble tatt hadde han nettopp våknet og var klar for action! Those were the days...

- Helga Marie -

2 kommentarer:

  1. En av de kuleste bilene familien min hadde når jeg var liten, var en rød SAAB 95 stasjonsvogn. Bilen vi hadde før den røde stasjonsvogna var også utrolig kul, en hvit SAAB 96.

    SvarSlett
  2. Utvilsomt høyere kulhetsfaktor enn Mazda uansett modell. Husker ikke hva den modellen vi hadde var, men kanskje 323? Vi hadde i alle fall 626 og 929 senere.

    SvarSlett