torsdag 11. juni 2009

Den gang jeg var ung

Det nærmer seg sommerferie og gangene på skolen blir gradvis tommere. De siste som skal ha muntlig eksamen får beskjed i morgen tidlig og de elevene som er ferdige er i stor grad permittert. Som relativt ny lærer i videregående syns jeg fortsatt det er uvant at tiden frem mot sommerferien toner så gradvis (og ukontrollert) ut. Alt avhenger av hvilke elever som kommer opp til muntlig eksamen og hvilke lærere som skal være sensorer her og der. Man mister lett oversikten og kan plutselig komme til å glemme at man faktisk har en stakkars enslig elev som sitter og venter på en lærer hvis hode er i ferd med å ta sommerferie.

Man kan selvsagt mene at det er synd at skoleåret blir så "hullete" på slutten. Ideellt sett skulle i alle fall de fagene som fortsetter i andre enden av sommerferien fortsette undervisningen ut i neste uke. Samtidig blir det fristende mye tid til å rydde i papirer og få litt oversikt over sånt som lett blir liggende i en hektisk hverdag. Jeg innrømmer at jeg har nytt disse siste dagene da tiden i stor grad har vært min egen.

Medier og kommunikasjon, med lærerne i spissen, har imidlertid klart å skape en strålende swung på de siste ukene av skoleåret! De har hatt filmfestival. Med to ukers intens jobbing der elevene har laget egne filmer etter helt egne ideer og med dagens prisutdeling som høydepunkt. Jammen er de flinke, disse elevene våre. Så kreative! Og så god gjennomføringsevne! Jeg er dypt imponert. I tillegg til å være temmelig fornøyd med æren av å være en av prisutdelerne. "Frankly, my dear, I don't give a damn!" Skikkelig stas. Jeg delte altså ut pris for beste replikk, om noen lurte på det.



Og så blir jeg jo litt nostalgisk, da, og tenker på hvor forskjellig slutten av skoleåret var dengang jeg var ung. Jeg kan liksom ikke huske at vi hadde så mye fri før ferien faktisk startet. Hm. Har ingen i nærheten til å korrigere hukommelsen min akkurat nå heller. Slik jeg husker det satt vi på skolebenken "to the bitter end", men det kan jo hende jeg husker feil. Dessuten har det vært både en og to utdanningsreformer siden undertegnede forlot videregående i juni 1994, så det er jo ikke annet å vente enn at noen ting er annerledes. For eksempel tror jeg det må være mange flere elever som er oppe til eksamen nå enn det var før. Uansett er det stor forskjell på å være lærer og å være elev. Og det er interessant å granske skolehverdagen fra andre siden.

- Helga Marie -

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar