søndag 15. mai 2011

Svigermors fantastiske fruktsalat med krydderlake

Svigermor er en racer til å lage god mat; brød, middager, kaker, desserter... Å være på besøk hos svigers er som regel et eneste langt etegilde, og som den matmonsen jeg er nyter jeg det hemningsløst! Blant all den gode maten er det imidlertid en fruktsalat som er den store favoritten, og da Kjæresten og jeg giftet oss for snart to år siden var den selvskreven på kakebordet. Etterpå har jeg tenkt at det var den som burde vært desserten etter middagen, men av en eller annen grunn kom jeg ikke på det den gangen. Og de som var smarte nok fikk jo smake den til kaffen, og vi hadde MYE!

Egentlig er det nok Arne Brimi som er hjernen bak desserten, og ikke minst laken som er helt essensiell, men jeg kaller alltid opp oppskrifter etter dem jeg får dem av, derfor blir dette altså


SVIGERMORS FANTASTISKE FRUKTSALAT MED KRYDDERLAKE


Krydderlake til fruktsalat:
  • 5 dl vann
  • 600 g sukker
  • 2 kanelstenger
  • 5 grønne kardemommefrø
  • 1 vaniljestang
  • Kok opp vann, sukker, kanel og kardemomme.
  • Splitt vaniljestanga, og skrap ut frøene. Ha vaniljefrø og den splittede stanga over i laken. Kok videre.
  • Når alt sukkeret er oppløst, settes laken til side for avkjøling.
Denne krydderlaken kan være god å ha stående i kjøleskapet. Når den blir kald, tykner den. Passer godt som smakstilsetning i krem eller sammen med frukt og is. (Svigermor anbefaler å oppbevare den på norgesglass, noe jeg har tenkt å følge.)

Fruktsalat, vinteroppskrift:
  • 1 frisk ananas
  • 2 bananer
  • 1 melon
  • 1 klase druker
  • 100 g pekannøtter
Fruktsalat, sommeroppskrift:
  • 1 vannmelon
  • 1 honningmelon
  • 1 kurv nektariner
  • 1 kurv jordbær
  • 100 g pekannøtter
  • Vask og rens frukten, og skjær den i fine biter.
  • Vend frukten i laken og sett kaldt. Strø over nøtter før servering.
Bon apetit!

- Helga Marie -

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar