fredag 5. mars 2010

Et eventyr går mot slutten

Jeg er av dem som elsker vinteren. Det er herlig når snøfillene fyller himmelen og dekker bakken, slik at alt blir hvitt og rent. Jeg liker å gå på ski, og jeg fryder meg over iskalde stemninger når små kvister blir fire ganger større av alt rimet. I tillegg har jeg ikke noe i mot å måke snø (selv om det er Kjæresten som har måkt mest i vinter).











Men når det bikker mars kan jeg ikke annet enn glede meg over at vinteren er på hell. Tirsdag måkte jeg verandaen, og ettersom sola sto hardt på hele dagen smeltet nesten all snøen som var igjen. Etterpå har det riktignok ikke vært temperatur til å oppholde seg i ro der ute, men vi titter ut og minnes om at det ikke er så fælt lenge til vi kan ta med oss kaffekoppen ut i solkroken på en lørdag formiddag. For eksempel.

I går kveld hadde jeg dessuten en sånn rar vemodsfølelse jeg kan få når jeg et øyeblikk gjenopplever mange tidligere års møter med sen vinter eller tidlig, tidlig vår. Jeg var uten med søpla rett før jeg skulle krype til køys, og da kjente jeg denne iskalde kvelden som kommer etter en varm dag i mars. Snøen har sunket sammen av solsteken, men om natta tar den sitt monn igjen og sender gradene ned under -10. Likevel - kulda er dømt til å tape. I løpet av den neste måneden blir det vår!

Så om ett eventyr går mot slutten, så er det bare fordi et annet eventyr er på vei til å begynne!




















- Helga Marie -

P.S. Bildene har Kjæresten og jeg tatt på skiturer på Nordseter, i Øvre Rendal og på Dovre.

3 kommentarer:

  1. Jeg som hadde tenkt å komme med en klage på manglende blogging, og så ble jeg grundig gjort til skamme! For å oppsummere:

    Hurra for symaskin (jeg kan gi deg noen linker til fine veskemønstre, hvis du vil), for blå mugge, for Agatha Christie (jeg leste Ti små negerbarn kvelden før jeg skulle på skoletur med ungdomsskolen, klarte ikke slutte å lese, og forsov meg temmelig grundig). Bu for dyre hus, men hurra for fornuftige vurderinger.

    Og jeg kan trøste deg med at vinteren ser ut til å komme tilbake om en trekvart-års tid, så vemodet kan du ha for deg selv! Her gleder jeg meg til snøsmelting og ikke mer slaps eller vinterklær:)

    SvarSlett
  2. Åh, det hadde vært på sin plass med en liten oppstrammer! Jeg har vært skrekkelig sløv i det siste. Kan ikke garantere at det ikke vil gå litt i rykk og napp også i fremtiden, altså...

    Ja takk til veskemønstre! Og hihi til forsovelsen - en verdig grunn, spør du meg. Og jeg er kanskje ikke så veldig vemodig ved tanken på at våren kommer snart. Ikke egentlig. Jeg gleder meg veldig til varmere vær, men den kommer ikke så raskt som jeg trodde. Hmfr! :(

    SvarSlett
  3. Men det må være et eller annet med datamaskinen min, for nå fikk jeg også bare opp vinterferie-hurra som siste innlegg før jeg "refreshed". Merkelig. Det forklarer hvordan innleggsstormen har gått meg hus forbi!

    SvarSlett