fredag 26. februar 2010

Et vinterferie-hurra!

Endelig er det vinterferie for "resten av landet" også! De siste dagene har jeg virkelig kjent hvor godt det skal bli å kunne gjøre noe annet enn å være på jobb hver dag. Som den ustrukturerte læreren jeg er har jeg imidlertid ordnet meg med litt retting til ferien, men uansett. Jeg skal nok få prøvd skiene også. Og her kommer et dikt til ukeslutt, eller egentlig en sang, som jeg syns passer umåtelig godt nettopp foran vinterferien:

Jeg snører min sekk, jeg spenner mine ski,
nå lyser det så fagert i heien.
Fra ovnskroken vekk! så glad og så fri
mot store hvite skogen tar jeg veien.

I fykende fei, jeg baner meg en vei,
blant vinterkledte stubber og steiner.
Den susende vind, meg stryker om kinn,
og snøen drysser ned fra lave greiner.

De vinger på fot, gir liv og lyst og mot!
nå stevner jeg mot høyeste tinden!
Alt tungt og alt trått, alt smålig og grått,
det stryker og det fyker vekk med vinden.

Og når jeg så opp, og skuer jeg fra topp
den lyse dal og skoglier blandet,
da banker mitt bryst, jeg jubler med lyst:
Jeg elsker, å, jeg elsker dette landet!

Margrethe Munthe

 

Bildene ble tatt midt i februar på Dovre, mitt barndoms fjellparadis. Fotograf: Erling Brenn.

- Helga Marie -

2 kommentarer:

  1. God ferie, Helga Marie. Og det er ingen skam å drive med retting i vinterferien - det er jo ren luksus å kunne gjøre sånt i ro og mak uten å ha undervisning i tillegg!
    Selv har jeg brukt vinterferien til masse deilig avslapping, noen museumsbesøk, pleie av rekonvalesent datter etter liten operasjon - og retting. Og jeg føler meg uthvilt og fin. :)

    SvarSlett
  2. Du har igrunnen helt rett - det er deilig å ikke ha det tidspresset. Så kan man endelig få gjort det litt skikkelig. Vi har også planer om å komme oss på kino, spise ute og sove lenge. Tror dette kan bli en skikkelig bra ferie! Fortsatt god bedring til Lillesøster og god tur tilbake på jobb. :-)

    SvarSlett