søndag 17. oktober 2010

Søndagstanker: En plass i Guds store favn

Det hender av og til på gudstjeneste at jeg kjenner sterkt og varmt at jeg er i Guds nærvær og at jeg kan komme og være i kirka med hele meg, akkurat som den jeg er. Følelsen er ikke der like sterkt alltid. Riktignok føles det som oftest godt å gå til gudstjeneste, men noen ganger altså ekstra godt. Og i dag var det en slik dag. Tomasmesse i Nordre Ål kirke med tid til ettertanke, vakker musikk, nattverd og fellesskap med alle de andre som var tilstede. Og selv om vi ikke sang denne salmen i kveld ble jeg minnet om den:

Som når et barn kommer hjem om kvelden
og møter en vennlig favn,
slik var det for meg å komme til Gud,
jeg kjente at der hørte jeg hjemme.
Det var en plass i Guds store rom,
en plass som lenge ventet meg.
Og jeg kjente: Her er jeg hjemme,
jeg vil være et barn i Guds hjem.

(Göte Strandsjö, 1967 - Salmer 1997 nr. 55)

God søndagskveld, og god natt!

- Helga Marie - 

2 kommentarer:

  1. Fin sang det der! Det er godt når den ekstra godfølelsen er der. Her har vi hatt to flotte gudstenester denne uka. En enkel kveldsgudsteneste med litt anna litturgi og sanger på torsdag og familiegudsteneste med 4- åringer i dag. To fine gudstenester på hver sin måte, og begge har vært med på å gjøre det verdt å ha jobba alt for mange timer denne uka. Bikka vist 50 timer denne uka... Godt jeg ikke har mange sånne uker :)

    SvarSlett
  2. Nei, det blir lett mye jobbing. Det er ikke alltid så lett å finne balansen, men i alle fall herlig når man kjenner at det har vært verdt det! :)

    SvarSlett