torsdag 13. mai 2010

Bøker på reise

For flere år siden gav en venn meg boken Salamanderkrigen av Karel Capek. Han hadde funnet den i Oslo et sted, muligens på Blindern der vi begge var studenter på den tiden, hadde lest den og gav den videre til meg. Boken var registrert hos BookCrossing og hadde et eget ID-nummer skrevet for hånd på tittelsiden sammen med en liten hilsen. Jeg likte ideen med å dele bøker på denne måten, noe som ikke hindret meg i å ruge på Salamanderkrigen i flere år før jeg sendte den videre. Den ble satt fri på venterommet hos tannlegen min, og jeg er spent på om den finner veien ut derfra. Ser jeg den der neste gang jeg er der bør jeg kanskje finne et annet sted.

Samtidig ble jeg inspirert til å scanne bokhylla etter kandidater til et spennende, eierløst liv borte fra bokhyllas trygge, kjedelige vegger og endte med å sende Jeg drømte om fred av Dang Thuy Tram med bussen. Ingen har lagt igjen noen melding om at de har funnet den, men jeg håper at den i alle fall har unngått søppelbøtta. Det har den ikke fortjent.

Ellers er det ikke lett å sende bøker jeg er genuint glad i ut i det store intet, derfor blir det enten de jeg ikke har likt så godt, eller bøker jeg ikke tror jeg kommer til å lese igjen. Og nå har jeg to nye klare til å sendes avgårde: Dorés bibel av Torgny Lindgren som jeg faktisk likte svært godt, og Rabbit, Run av John Updike som jeg aldri kom meg gjennom.

 
 
I vår verden av ekstremt forbruk er det en fantastisk tanke at man kan skape et kjempestort, verdensvidt bibliotek på denne måten. Jeg ble minnet om dette forrige helg da jeg hadde besøk av gode, leseglade venninner og vi endte opp med å lete oss gjennom bokavdelingen på Hammartun skolekorps' loppemarked. Så vanvittig mange bøker folk kjøper, eier og ikke leser... Og jeg hører definitivt med i denne kategorien. Og klarte selvsagt å dra med meg hjem tre bøker (egentlig godt gjort at det ikke ble mange flere!) som nå bidrar til å fylle bokhylla. Så da kan det jo lette litt på samvittigheten, eller jeg vet ikke helt hva, at det går an å la noen av bøkene vandre videre til et hemmelig liv på reise.


God bok!

- Helga Marie -

P.S. Bildene av bøkene har jeg finnet hos Gyldendal og Esquire. Takk for lånet! Og takk til bokmerker.org som minnet meg om BookCrossing akkurat i dag.

4 kommentarer:

  1. Jeg fant en gang en bok i gangen på Kringsjå som jeg tror var en bookcrosser (selv om den ikke hadde noe nummer). Jeg var så lite kreativ at jeg slapp den fri samme sted og aldri gjorde noe mer med saken, men takk for inspirasjonen:)

    Og Dorés bibel håper jeg blir funnet av noen som verdsetter den!

    SvarSlett
  2. Jeg også! Det er nok ellers en bok jeg hadde beholdt om det ikke var for at jeg har kjøpt hele trilogien Nåden har ingen lag med Hummelhonung, Dorés bibel og Pölsan i et bind. Tror dette må være mitt neste leseprosjekt, jeg har nemlig ikke lest de to andre.

    SvarSlett
  3. Kanskje jeg kan låne den når du er ferdig? Jeg har heller ikke lest de to andre, men kan tilby Norrlands Aquvavit som byttelån:)

    SvarSlett