søndag 29. mars 2009

Sånn egentlig

Denne bloggen ble opprettet som en del av PPU-studiet ved universitetet i Oslo våren 2008. Nå er våren 2009 kommet og mappeinnlevering og muntlig eksamen nærmer seg. Jeg har skrevet tre poster som har noe med historiedidaktikk å gjøre og det er neimen ikke mange som har lest bloggen min (knapt jeg selv) så derfor foretar bloggen min et hamskifte og blir til min private blogg der jeg kan skrive om historiedidaktikk hvis det opptar meg, men sannsynligvis om helt andre ting. Så egentlig var dette en strengt faglig relatert blogg som utviklet seg videre og lot historie være historie.

Jeg har hatt blogg tidligere og spesielt i innspurten av mastergraden min skrev jeg flittig. Pussig hvordan denne situasjonen ligner. Her skal jeg skrive fordypningsoppgave i pedagogikk, men se, det er jo så mye mer spennende å skrive en bloggpost om, for å være litt brutal, ingen verdens ting av betydning.

Det er forsåvidt noe å tenke over dette med blogging. Hvorfor gjør vi det? "Alle" blogger jo. Og hvem leser bloggene sånn rent bortsett fra folk vi kjenner som likevel kjenner innholdet i bloggen? Og hvorfor tror vi at det vi skriver er interessant nok til å publisere og sende ut til evig liv i cyberspace?

Generell skrivekløe kan jo være en diagnose. Med min egen blogg står det ingen redaktør mellom meg og potensielle lesere. Jeg kan skrive om det som faller meg inn når jeg vil og håpe at noen kikker innom. Samtidig skal det litt til å oppnå status som blogger. Det er som i andre skrivende situasjoner: Det krever noe ekstra å bli lagt merke til. Og jeg må ha noe å si.

Så da er spørsmålet: Har jeg noe jeg vil si? Er det noe av det jeg tenker på som er så viktig at andre må få del i det?

Jeg har ikke noe svar, bare en pedagogikkoppgave som venter på at jeg skal vende skrivekløen min dit. Det får stå åpent - hvorvidt jeg har noe å si. Finner jeg ut at jeg ikke har det så får det heller være. Men inntil da skriver jeg og ser hvor det ender.

- Helga Marie -

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar