søndag 13. februar 2011

Du vet du er hekta på mummikrus når...

...du stikker innom den lokale Tilbords-butikken for å spørre når årets sommermummikrus er i handelen...

Det begynte så uskyldig for omtrent 11 år siden. Jeg jobbet på den norske sjømannskirken i London og naboen var (er) den finske sjømannskirken. Et par uker før oss hadde de sin julebasar, og vi troppet opp for å kjøpe finnebiff og konfekt fra Fazer.

Ved et av de første bordene ble jeg stående og gni meg i øynene. De solgte krus med mummimotiv på! Det hadde jeg aldri sett før, men mummifan har jeg vært så lenge jeg kan huske, så det ble vanskelig å velge blant alle de nydelige krusene. Jeg tror ikke de var så ekstremt dyre, egentlig, men jeg hadde en såkalt ettåringsstilling og lønna mi var ikke så mye å skryte av. To krus var derfor alt jeg bevilget meg. I ettertid husker jeg at jeg sto og holdt lenge i et fest-aktig krus som jeg senere har skjønt måtte være Millenniumskruset, men jeg endte med å kjøpe et rosa og et blått krus.

Etter hvert dukket krusene også opp i norske butikker (mulig at de hadde vært der hele tiden, bare at jeg ikke hadde sett dem). Av og til fikk jeg noen i gave, og som blodgiver fikk jeg også et mummikrus dann og vann. Noen ganger kjøpte jeg også krus og gav bort i gave, men jeg tenkte aldri på å samle på mummikrus som sådan.

Her må jeg skyte inn at jeg har en slags (trolig ganske dobbeltmoralsk) aversjon mot å samle for samlingens skyld. Jeg har endelig nok ting å fylle skuffer og skap med, og når ymse produsenter lager spesialutgaver av en vare for at samlerne skal kjøpe enda mer til samlingen sin er det virkelig å nøre oppunder forbrukersamfunnet. Da antallet mummikrus passerte 12 syntes jeg på sett å vis at det begynte å bli nok. De tok plass i skapet, og selv om jeg hele tiden har brukt dem hadde jeg ikke akkurat tenkt at jeg først og fremst skulle servere te og kaffe fra mummikrus liksom. Men - det kommer selvsagt et men her... De er jo så fine. Så når Arabia begynner med et årlig vinter- og sommerkrus er det plutselig fryktelig vanskelig å stå imot kjøpepresset.

Jeg klarte det lenge, men så ble fristelsen for stor. Et par fødselsdagsgaver og jeg var solgt. Så nå har jeg ervervet samtlige vinter- og sommerkrus så langt, og gleder meg altså voldsomt til såpebobleblåsende lille My kommer i april. Her er hun (lånt fra Muminboden):


Kul, hva? Ellers kan jeg tipse om at på nettauksjonsstedet Tradera selges gamle, fine mummikrus fra tidlig 90-tall og fremover og folk er faktisk villige til å betale flere hundre kroner for dem! Men jeg skal ikke si noe - snart sitter jeg der sikkert selv. Hjelp!

Helt til slutt et sitat fra lille My (som er min absolutte favorittkarakter i mummifortellingene):
Lilla Mys blanka ögon for från den ene till den andra, hon var enormt road og såg ut som om hon när som helst kunde säga nånting oläpligt. (Fra Pappaen og havet)
- Helga Marie -

10 kommentarer:

  1. Nå har jeg to :) Fikk av husbonden også, til jul, og har dem på kontoret. De passer perfekt til espressochoc fra den nye kaffeautomaten i 12. etasje! Og jeg som ABSOLUTT ikke trenger flere kopper, jeg kjenner samlemanien krible når jeg ser lille My-kruset...

    Godt å høre fra deg igjen :D

    SvarSlett
  2. Åh, i lige måde, kjære venn! Og Happy Valentine's! Lille My ruler maksimalt. Vi må snakkes snart :D

    SvarSlett
  3. Happy valentine's+4 :D Kom en tur til Oslo, kanskje jeg får møtt Kine også da! Men ... ikke de nærmeste tre ukene, da er det travelt :(

    SvarSlett
  4. Åååå, kuleste Lille My-kruset!! Nesten så jeg vurderer å samle på kun Lille My-krus (sånn for å prøve å kontrollere det, siden jeg strengt tatt har i overflod av krus:-S)

    SvarSlett
  5. Hehe, det begynner i det små, vet du, og før man vet ordet av det så...

    SvarSlett
  6. Herlig! Da vet man hva man skal kjøpe til deg framover:)

    SvarSlett
  7. Hihi! Ja, det er aldri feil med mummikrus! ;-)

    SvarSlett
  8. Samler du fortsatt på mummi krus?:)

    SvarSlett
  9. Ja, samlingen har vokst jevnt og trutt siden innlegget ble skrevet for snart fire år siden! Utrolig at det er så lenge siden... det begynner faktisk å bli et aldri så lite plassproblem...

    SvarSlett
  10. Lag en oppdatering av samlinga di da, det hadde vært morsomt å se :)

    SvarSlett