lørdag 12. juni 2010

Hverdagslykke

Snart har Kjæresten og jeg vært gift i et helt år. Det skal feires med kjærestetur til Stockholm og det blir stor stas. Rett som det er mimrer vi om den store dagen vår i fjor sommer, og jeg har sagt ved et par anledninger at vi godt kan gifte oss en gang til fordi det var så gøy.

Men det er hverdagene det tross alt er flest av, og de er for det aller meste gode. Det er enda finere enn jeg hadde forestilt meg på forhånd å være to til å dele på opplevelser av alle slag.

Da vi planla bryllupet var en idé at vi skulle pynte middagsbordet med massevis av kjærlighetsdikt som betydde noe for oss, og vi forsøkte også å få gjestene våre til å komme med ideer. Responsen var ikke like stor hos alle (men takk til dem som bidro, selv om vi ikke brukte denne pynteideen likevel), men fra en kjær venninne fikk jeg et dikt av Karin Boye. Nå har det seg sånn at jeg er veldig glad i Karin Boye, men dette var ukjent for meg, og jeg skjønte at jeg nok må ta meg på tak og lese flere enn de gode gamle som jeg allerede er begeistret for.

Men her er i alle fall "Idyll":

Din röst och dina steg faller mjuka som dagg på min arbetsdag. 
Där jag sitter är det vår i luften omkring mig av din levande värme. 
Du blommar i min tanke, du blommar i mitt blod, och jag undrar bara, 
att inte mina lyckliga händer slår ut i tunga rosor.
 

Nu sluter sig vardagens rymd kring oss två, lik en len lätt dimma. 
Är du rädd at bli fånge, är du rädd att drunkna i det gråa? 
Var inte rädd: i vardagens innersta, 
i allt livs hjärta, 
brinner med stilla nynnande lågor en djup, hemlig helg.

Hverdagene, de skal vi være glade for. Og uten dem hadde festdagene mistet mye av glansen.


God, regnfull junilørdag!

- Helga Marie -

4 kommentarer:

  1. Tenk at det har gått et år! Jeg lufter også av og til ideen om et bryllup nr 2, men det faller ikke i helt god jord hos husbonden (selv om jeg presiserer at det selvfølgelig skulle bli med ham). Takk for tituleringen i innlegget, og god tur til Stockholm!!

    SvarSlett
  2. Nei, det er ikke den store responsen her heller. Og akkurat i dag kjente jeg at det er deilig at ferien nærmer seg og at det ikke er noe som haster rett etter at vi har fått fri. Men jammen var det moro, gitt! :-) Tituleringen var helt på sin plass - håper vi ses snart. Sier fra når jeg planlegger tur til hovedstaden.

    SvarSlett
  3. Kos dere masse på tur! Og takk for flott dikt!

    SvarSlett
  4. Tusen takk! :-) Og ja, er det ikke flott? :-)

    SvarSlett