lørdag 10. april 2010

Kafélivet i storbyen

Noe av det deiligste jeg vet når jeg er i en storby er å kunne sette meg på kafé, hvile beina, drikke en god kopp kaffe (og gjerne spise en kake til) mens jeg betrakter folkelivet. Den anonymiteten som storbyen gir, der jeg uforstyrret kan glane på folk fordi jeg likevel aldri kommer til å se dem igjen, er noe jeg av og til savner i småbytilværelsen. Da er en liten gatekafé i London perfekt.

Det året jeg bodde der, og i flere år etter, da jeg hadde venninner jeg besøkte der (venninner som nå har flyttet) bodde jeg alltid i kjente strøk, som regel i nærheten av sjømannskirka i Rotherhithe. Men de to siste gangene jeg har vært i byen har jeg vært der med skoleklasser og fått sjansen til å bli kjent med andre bydeler. Denne gangen bodde vi i Bloomsbury, et strøk jeg mest av alt forbinder med forlag, Virginia Woolf og The British Museum. Først trodde jeg at ungdomsherberget vi skulle bo på lå nærmere Kings Cross, og det var jeg nokså skeptisk til, ettersom strøkene rundt jernbanestasjoner ofte er nokså tvilsomme, men det viste seg altså at Generator Hostel London lå rett ved Tavistock Square, og altså i en helt alminnelig gate i et helt alminnelig strøk. (I parentes bemerket må jeg si at prisen var det positive ved ungdomsherberget, og at jeg forøvrig føler meg for gammel til å stå i dusjkø i nærmere tre kvarter for så å dusje i iskaldt vann. Jeg foretrekker tvilsomme småhoteller med eget bad.)

I nærmeste kryssende gate lå dessuten Costa, en liten avdeling av en større kafékjede, som absolutt kan konkurrere med Starbucks når det gjelder kvaliteten på kaffen! Et perfekt sted å starte dagen, ettersom frokosten på nevnte ungdomsherberge heller ikke var mye å skryte av. Costa i Marchmont Street er herved anbefalt! Det er heller ikke mer enn drøye fem minutter å gå til Russel Square om du heller vi sitte der og nyte en stille morgentime! Da er heller ikke The British Museum langt unna, og de åpner kl. 10:00, så da har du god tid til å drikke opp kaffen før du labber videre.













Følg med for neste kafétips fra Londons gater og parker!

- Helga Marie -

4 kommentarer:

  1. Inger Stensgaard Sørensen14. april 2010 kl. 11:56

    Hei Helga Marie.

    Jeg kom til at læse din blogg og finder den veldig fin og hyggelig at læse. Jeg er dansk student fra Københavns Universitet, som skriver masteropgave om norsk bloggingkultur. Jeg vil i den forbindelse gerne interviewe dig om din blogg og dine tanker om blogging i det hele taget. Det vil være mig til stor hjælp, hvis du kunne finde tid til det? Skriv gerne til min mail (ingerstensgaard@gmail.com), så kan jeg fortælle lidt mere om mit projekt, og vi kan eventuelt finde et tidspunkt at mødes online eller offline :-) Jeg kunne ikke finde kontaktoplysninger på din blogg - derfor får du min besked i dette kommentarfelt.

    Skriv endelig hvis du har spørgsmål af den ene eller anden slags. Jeg ser frem til at høre fra dig.

    Mange venlige hilsner fra

    Inger Stensgaard Sørensen

    Student ved Institut for Antropologi, Københavns Universitet.

    SvarSlett
  2. Oj, så hyggelig! :-) Jeg sender svar også på e-post, men dette var jammen stas. Jeg ser frem til å høre mer om prosjektet ditt!

    Med vennlig hilsen
    Helga Marie

    SvarSlett
  3. Hadde vært veldig moro å høre hva som avdekkes ved norsk boggkultur, hold meg oppdatert, da, Helga Marie:)

    SvarSlett
  4. I'll keep you posted, Siri! :-)

    SvarSlett