onsdag 22. mai 2013

Man lærer stadig noe nytt

En av de tingene jeg stadig stopper opp ved og undres over er at jeg nå, i snart halvannet år, har hatt en ganske så suveren posisjon i et annet menneskes liv. Ikke at jeg tror min sønn så langt tenker "mamma, hun kan ALT", men jeg tror han føler det! Og jeg vet jo at små barn har for vane å tro at det er slik, så med mindre Poden her hjemme overgår sine jevnaldrende i å gjennomskue de voksne kan jeg altså regne med at denne statusen vil vedvare i noen år.

Det ser imidlertid ikke alltid slik ut på "mammasiden" av gjerdet, men man lærer jo stadig noen triks. Et ferskt eksempel på det: Poden har vært forkjølet en stund og i helgen ble det litt verre. Mandag kom det gult puss fra høyre øye og jeg lurte på hva jeg nå skulle foreta meg. Hva gjør man så? Jo, nr. 1: Jeg spør  mor (hvem ellers?). (Nr. 2 ville vært å google, selvsagt.) Intellektuelt sett vet jeg selvsagt at hun ikke kan alt, men innerst inne tror jeg jo at hun kan absolutt alt i hele verden. Hun foreslo kokt saltvann avkjølet til passe temperatur og ville gjerne låne bort øyeskylleglass, men der måtte jeg si meg uenig: Jeg tror IKKE at Poden ville godta å blunke med øyet nedi et bittelite glass. Så hva gjør man da?

Vel, vel. Man får vel helle på litt vann, da. Så Poden ble etter hvert lagt bakover, noe han protesterte heftig mot ettersom han forbinder den inntatte posisjonen med å få nesedråper, noe han ikke setter særlig stor pris på. Det viste seg at han heller ikke satte pris på å få skyllet øynene fra et lite målebeger (og ikke bare øynene, men håret, hele fjeset, ørene osv). En annen variant fungerte noe bedre: bomullsdotter med sterilt saltvann på.

I går var jeg imidlertid innom apoteket i et annet ærend og forhørte meg litt om hva som kunne være lurt når man prøver å kurere øyekatarr hjemme uten antibiotika. Saltvann var et godt valg, skjønte jeg, og så kom forslaget som gjorde hele forskjellen: Saltvannsampullene som her i heimen kun har blitt sett på som nesedråper fungerer selvsagt også til øyeskylling! Tada! 

Så nå sitter Poden rolig på fanget med håndkle rundt seg og får skylt øynene med små saltvannsampuller. Han kommer forhåpentligvis til å glemme de første forsøkene vi hadde og kun huske den fantastiske følelsen når den smarte mammaen hans skylte øynene med morsomme små plastikkflasker. Hurra for mamma som kan alt! :)

- Helga Marie - 

2 kommentarer:

  1. eller du kan spørre en erfaren trebarnsmor...
    Her har vi vært lite plaget, men de få gangene det har vært tendenser har jeg laget sterk karvete, dynket en bomullsdott og tørket over øynene som om det var en vanlig vaskeklut. Ingen sure miner. Dette har jeg gjort noen ganger og vips har alt vært fryd og gammen igjen!
    -Inger

    SvarSlett
  2. Aha, karvete! Takk for tipset! Og ja, selvsagt - jeg har jo en erfaren trebarnsmorvenninne som også kan hjelpe meg til å bli mammaen som kan alt! ;) Klem til deg!

    SvarSlett